KAJIAN
ANALISIS PENDEKATAN STRATEGIK SYARIKAT MULTINASIONAL SYARIKAT PERUSAHAAN
OTOMOBIL NASIONAL SENDIRIAN BERHAD (PROTON)
ABSTRAK
Dalam kajian ini saya telah ditugaskan
untuk mengkaji sebuah syarikat multinasional yang terkenal di Malaysia. Saya
telah memilih syarikat perusahaan Otomobil Nasional Berhad (PROTON) bagi
melaksanakan tugasan kerja kursus penggal tiga bagi subjek mata pelajaran Pengajian
Perniagaan. Terdapat tiga sub topik yang perlu saya melakukan penyelidikan.
Antaranya aktiviti perniagaan yang dijalankan oleh Syarikat Perusahaan Otomobil
Nasional Berhad , analisis SWOT yang dijalankan oleh Syarikat Perusahaan
Otomobil Nasional Berhad , konsep-konsep perniagaan antarabangsa penting yang
diaplikasikan oleh Syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Berhad serta strategi pemasaran
yang dijalankan oleh Syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Berhad . Berdasarkan
analisis yang telah dilakukan syarikat perusahaan Otomobil Nasional Berhad
telah melaksanakan pelbagai aktiviti bagi meningkatkan keuntungan syarikat
tersebut. Malahan, Syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Berhad telah merangka
beberapa dasar bagi memantapkan serta mengukuhkan perniagaan mereka di persada
dunia. Selain itu, syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Berhad sememangnya mengamalkan
konsep-konsep perniagaan antarabangsa seperti dunia tanpa sempadan, pasaran
menimbul, globalisasi dan lokalisasi. Seterusnya, Syarikat Perusahaan Otomobil
Nasional Berhad juga melaksanakan beberapa strategi pemasaran antaranya
penembusan pasaran, pembangunan pasaran, pembangunan produk dan kepelbagaian.
ISI KANDUNGAN M/S
1.0 PENGENALAN 3-4
2.0 OBJEKTIF KAJIAN 5
3.0 LATAR BELAKANG ORGANISASI 6
3.1 Sejarah penubuhan syarikat 6
3.2 Kenderaan yang dikeluarkan oleh syarikat
PROTON 6
3.3 Pembukaan cawangan baharu 7
3.4 Carta organisasi 7
3.5 Logo baru telah diperkenalkan 8
3.6 Peta 8-9
3.6.1
Perindustrian HICOM, batu 3, 40000 shah
alam, Selangor. 9
3.6.2
Tanjung malim 59 jalan permai 1 taman
ketoyong permai, 9
tanjung malim, Perak.
4.0 KAEDAH KAJIAN 10
4.1 Data sekunder 10
4.2 Kajian di perpustakaan 10
4.3 Internet 11
4.4 Laporan tahunan 11
5.0 DAPATAN KAJIAN 12
5.1 Aktiviti
perniagaan PROTON 12
5.1.1
Menjalinkan kerjasama dengan negara
China 12-13
5.1.2
Memperkenalkan persona elegance
executive 13
5.1.3
Melancarkan proton saga versi terbaharu 13
5.1.4
PROTON
memperkenalkan PROTON GSC 13
5.2 Pendekatan
strategik PROTON 14
5.2.1 Analisis
SWOT 14-15
5.3 Konsep-konsep
perniagaan yang diaplikasikan oleh PROTON 16
5.3.1
Dunia globalisasi 16
5.3.2
Lokalisasi 16
5.3.3
Dunia tanpa sempadan 17
5.3.4
Pasaran menimbul 17
5.4 Strategi
pemasaran oleh syarikat PROTON 18
5.4.1
Penembusan pemasaran 18
5.4.2
Pembangunan pasaran 18
5.4.3
Pembangunan produk 18
5.4.4
Pempelbagaikan 19
6.0 PENUTUP 20
7.0 RUJUKAN 21
8.0 LAMPIRAN 22-24
1.0 PENGENALAN
PROTON
atau nama sebenar syarikat proton ialah Syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Sendirian
Berhad. Proton ini telah mula ditubuhkan oleh Perdana Menteri yang keempat
iaitu Tun Dr. Mahathir bin
Mohamad. Ini
adalah hasil gagasan beliau ketika menjadi Perdana Menteri Malaysia pada ketika
itu untuk mencapai aspirasi iaitu
negara perindustrian.
Sejarah Proton kian hari mula
berkembang pesat setelah pengeluaran kereta pertama syarikat proton iaitu
kereta Proton Saga. Kereta tersebut telah dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir bin
Mohamad.
Permintaan terhadap kereta Proton Saga telah mendapat sambutan yang
mengalakkan. Bagi rakyat Malaysia, gagasan yang telah beliau lakukan begitu
bagus kerana ini julung kalinya negara Malaysia mengeluarkan kenderaan sendiri.
Pelbagai perubahan telah dilakukan
supaya Proton dapat mengeluarkan kenderaan yang lebih berkualiti. Proton telah
menetapkan misi syarikatnya iaitu menjadi pengeluar
kereta yang berdaya saing, inovatif dan berorientasikan pelanggan dalam
mengendalikan urus niaga Proton. Setakat ini sahaja dua kilang yang telah
dibina iaitu terletak di Perindustrian HICOM, Batu Tiga, 40000 Shah Alam,
Selangor dan Tanjung Malim, Perak.
Di samping itu, pengkaji perlu
mengenalpasti aktiviti perniagaan Syarikat Perusahaan Outomobil
Nasional Berhad. Antara jenis aktiviti perniagaan yang dijalankan oleh proton
ialah pemasaran kereta. Pengkaji turut mengkaji
pendekatan strategi analisis iaitu Analisis kekuatan, kelemahan, peluang dan
ancaman (SWOT). Seterusnya, pengkaji perlu menjelaskan konsep-konsep perniagaan
antarabangsa yang diaplikasikan oleh Syarikat Perusahaan Outomobil Nasional
Berhad seperti dunia tanpa sempadan, pasaran menimbul, dan globalisasi dan
lokalisasi. Konsep ini dilakukan kerana sangat penting bagi meningkatkan
peluang untuk meluaskan lagi pasaran di pasaran dunia.
Akhir
sekali, pengkaji perlu menganalisis strategik pemasaran yang dilaksanakan oleh
Syarikat Perusahaan Outomobil Nasional Berhad iaitu penembusan pasaran,
pembangunan produk, pembangunan produk dan kepelbagaian keluaran kenderaan.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Objektif
kajian yang dilakukan adalah untuk :
i.
Mengenal pasti aktiviti perniagaan Syarikat
Perusahaan Outomobil Nasional Berhad.
ii.
Menjelaskan pendekatan strategik yang
digunakan oleh Syarikat Perusahaan Outomobil Nasional Berhad.
iii.
Menjelaskan konsep-konsep perniagaan
antarabangsa yang diaplikasikan oleh Syarikat Perusahaan Outomobil Nasional
Berhad.
iv.
Menjelaskan strategik pemasaran yang
dilaksanakan oleh Syarikat Perusahaan Outomobil Nasional Berhad.
3.0 LATAR BELAKANG KAJIAN
3.1 Sejarah penubuhan
Proton
PROTON
atau lebih tepat lagi nama Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd yang
mula ditubuhkan pada 7
Mei 1983 dengan modal berbayar sebanyak RM150 juta ringgit, merupakan pengeluar kereta pertama negara Malaysia. Penubuhannya
merupakan gagasan daripada Tun Dr. Mahathir bin
Mohamad, Perdana Menteri yang keempat ketika itu, untuk mencapai aspirasi iaitu negara
perindustrian.
Pada masa itu, idea ini
mula tercetus apabila beliau dan Presiden Mitsubishi semasa mengadakan lawatan
beliau ke Malaysia pada tahun 1981. Kemudian pada bulan Februari 1982, satu
pasukan projek ditubuhkan di Perbadanan Industri Berat Malaysia Berhad (HICOM)
bagi membuat penyelidikan dan menandatangani perjanjian dengan Mitsubishi.
Ketika itu , pemegang
saham majoritinya terdiri daripada tiga iaitu Perbadanan Industri Berat
Malaysia Berhad iaitu sebanyak (70%) ,
Mitsubishi Motors Corporation, Jepun iaitu sebanyak (15%) dan yang terakhir
sekali Mitsubishi Corporation, Jepun iaitu sebanyak (15%). Apabila PROTON telah
ditubuhkan maka timbulah satu idea bagi melukis logo PROTON. Gambar logo ini
boleh dilihat di lampiran 1.
3.2 Kenderaan yang
telah dikeluarkan oleh Proton
Setakat ini, pelbagai kenderaan yang
telah dikeluarkan oleh PROTON di dalam negara mahupun antarabangsa. Kira-kira
hampir 20 kenderan proton yang telah dikeluarkan. Antara kenderaan yang telah
berjaya dikeluarkan ialah Proton Arena,
Proton Gen-2, Proton Iswara, Proton Persona, Proton
Juara, Proton Perdana, Proton Perdana V6, Proton PERT, Proton Putra, Proton Saga,
Proton Satria GTI, Proton Satria, Proton Satria R3, Proton
Satria Neo, Proton Savvy,
Proton Tiara, Proton Waja, Proton Wira, Proton Exora,
Proton Preve dan terkini Proton Suprima. (Rujuk lampiran 2).
3.3 Pembukaan cawangan baharu
Kilang
PROTON di Tanjung Malim yang mula dibuka pada Ogos 2004 adalah lima kali lebih
besar dengan tanah seluas 517 hektar berbanding kilang Shah Alam yang terletak
di kawasan seluas 101 hektar dan turut mengandungi satu litar ujian. Banyak
perubahan yang telah dilakukan oleh syarikat PROTON dari segi pengeluaran
kenderaan dan memusatkan pengoperasian kumpulan iaitu perpindahan ke Tanjung
Malim. Perpindahan itu dijangka dilaksanakan sepenuhnya pada 2018. Menurut sumber
http://ww3.utusan.com.my/utusan/Korporat/20140203/, PROTON juga dijangka
membangunkan atau menjual tanahnya di Shah Alam, Selangor yang bernilai RM7
bilion.
3.5 Logo baru telah
diperkenalkan
Terdapat
beberapa perubahan yang telah dilakukan oleh PROTON iaitu pengubahsuaian logo. Proton
logo pada tahun 1983 adalah perisai biru gelap yang merangkumi bulan sabit
kuning pada kedudukan di bawah bintang pecah empat belas kuning, merujuk kepada
bendera dan kot Malaysia senjata. Walau bagaimanapun, lambang ini hanya
digunakan untuk kereta Proton yang tidak dijual dalam negara. Kereta Proton
dieksport ke pasaran lain yang diterima reka bentuk lencana yang berbeza. Pada
tahun 2000, logo Proton yang baru telah digunakan pada Proton Waja yang dilancarkan
pada tahun itu. Selain itu, PROTON memaparkan kepala harimau kuning digayakan
pada roundel hijau timbul apabila perisai biru gelap , dengan nama PROTON dalam
huruf besar kuning Frutiger font. Perwakilan teks standard nama PROTON juga
telah ditukar dari huruf kecil italik teks "proton" kepada huruf
besar "PROTON". Semua kereta Proton yang dikeluarkan selepas 2000
dijalankan lencana baru dan kedua-duanya dalam pasaran domestik dan eksport.
Logo Proton semasa, yang digunakan sejak 2008 dengan pengenalan generasi kedua
Proton Saga adalah sama dengan lencana 2000, tetapi dihasilkan di dua nada,
perak dan reka bentuk hitam sebaliknya. (Rujuk lampiran 3)
3.6 Peta lokasi PROTON
4.0 KAEDAH KAJIAN
4.1 Data sekunder
Menurut Rohana Yusuf (2001), pengumpulan
data sekunder melibatkan kaedah menggunakan sumber-sumber dokumentari. Kaedah
ini lebih mengutamakan penyelidikan perpustakaan. Sumber-sumber ini dapat
menyumbangkan maklumatyang diperlukan sama ada maklumat berbentukan atau
empirikal. Antara sumber yang sering digunakan dalam penyelidikan adalah buku,
majalah, laporan rekod, kertas seminar, micro filem, alat penyiaran akhbar dan
lain-lain yang dapat diperolehi di perpustakaan. Selain itu, saya telah membuat
pelbagai rujukan seperti aktiviti Perusahaan Otomobil Nasional Sendirian Berhad
(PROTON), pendekatan strategik iaitu analisis SWOT yang telah dijalankan oleh
Syarikat Proton dan konsep-konsep perniagaan antarabangsa yang dilakukan oleh Syarikat
Proton.
4.2 Kajian di
perpustakaan
Menurut Sulistyo Basuki (1991), perpustakaan
adalah sebuah ruangan atau tempat yang digunakan untuk menyimpan buku dan
terbitan lain yang biasanya disimpan mengikut susunan tertentu yang digunakan
pembaca bukan untuk dijual. Ada dua unsur utama dalam perpustakaan iaitu buku
dan ruangan. Namun, pada masa sekarang, koleksi sebuah perpustakaan tidak hanya
terbatas kepada buku-buku sahaja, tetapi berupaya filem, slide, atau
lain-lainnya yang dapat diterima di perpustakaan sebagai sumber informasi.
Kemudian sumber informasi diorganisasikan, disusun teratur, sehingga kita
inginkan sesuatu informs kita akan mudah mendapatkan maklumatnya. Maklumat di
atas dapat disimpukan bahawa perpustakaan adalah suatu unit kerja yang
merupakan tempat menyimpan koleksi bahan pustaka yang diatur secara sistematik
dan dapat digunakan oleh pemakainya sebagai sumber informasi. Saya telah
mengunjungi perpustakaan bagi mendapatkan maklumat tentang kajian ini.
Antaranya ialah
i.
Perpustakaan Kuala Lumpur
ii.
Perpustakaan Negara Malaysia
4.3 Internet
Menurut Lani Sidharta (1996), walaupun
secara fisik internet adalah sambung hantar jaringan computer namun secara umum
internet harus dipandang sebagai sumber daya informasi. Isi internet adalah
informasi dapat dibayangkan sebagai suatu sambung atau perpustakaan multimedia
yang sangat besar dan lengkap. Bahkan, internet dipandang sebagai dunia dalam
bentuk lain (maya) kerana hamper seluruh aspek kehidupan di dunia nyata ada di
internet seperti bisnes, olahraga, politik dan sebagainya.
4.4 Laporan Tahunan
Laporan ialah maklumat tentang sesuatu
kedudukan (masalah yang dihadapi) yang dilaporkan (Kamus Dewan 1996:766) atau
sesuatu kenyataan formal hasil daripada sesuatu penyelidikan atau sebarang
maklumat lengkap tentang sesuatu ha yang disampaikan oleh sekumpulan penyelidik
atau sesebuah badan. Manakala, menurut Siti Hajar Abd Azizi (2008’274) menyebut
bahawa laporan ialah kertas yang mengandungi khabar atau maklumat. Laporan
ditulis bagi melaporkan sesuatu hal atau perkara yang telah berlaku. Laporan merupakan
makumat tentang sesuatu perkara yang dilaporkan. Laporan boleh ditujukan kepada
seseorang individu, sekumpulan ahli jawatankuasa atau sebuah organisasi. Selain
itu, laporan itu merupakan pemerian bertulis tentang kajian perkara atau
pendapat yang disampaikan dalam format tertentu dan laras bahasa format.
5.0 DAPATAN KAJIAN
5.1 Aktiviti Perniagaan
Syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Berhad.
5.1.1
Menjalinkan Kerjasama Dengan Negara China
Proton
dilaporkan bakal menjalinkan kerjasama dengan syarikat pengeluar automotif
terkemuka dari Negara China iaitu Geely Automobile Holdings Ltd. Sebelum ini
Proton dan Geely telah menandatangani satu perjanjian yang dinamakan
‘perjanjian hasraf’ pada 22 April 2013
dengan disaksikan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun Dr. Mahathir
Mohamad. Proton ketika ini mempunyai kerjasama dengan syarikat Mitsubishi
apabila pengeluar model Proton Inspira yang diadaptasi daripada model Lancer
GT. Selain itu, Proton juga menjalinkan hubungan dengan Honda melalui
pengeluaran Proton Perdana serba baharu.
5.1.2
Memperkenalkan Persona Elegance Executive
Pada
tahun 2014 Proton telah mula memperkenalkan model kenderaan yang terbaharu
iaitu Persona Elegance Executive. Selain itu, harga bagi Persona Elegance Executive
terbaru keluaran 2014 ini masih belum diumumkan oleh syarikat Proton. Syarikat
Otomobil Nasional Berhad juga telah memberi ciri-ciri yang telah dibekalkan
untuk Proton Persona Elegance Excutive 2014. Malahan, kelengkapan yang
terdahulu telah digantikan bagi menaikkan lagi mutu kenderaan PROTON supaya
dapat menarik para pembeli untuk membeli kenderaan yang tersebut. Antara
ciri-cirinya seperti :
i.
Enjin 1.6L IAFMt
ii.
Dilengkapi dengan Leather Seat Hitom
bersama kemasan benang putih
iii.
Sistem brek ABS + EBD
iv.
Brek cakera bagi semua tayar
v.
Fog lamp dan Grin hadapan Chrome baru
vi.
Lining Chrome belakang baru
vii.
Eksoz muffler
viii.
Dual SRS Airbag
ix.
Hadir dengan ciri pemanduan DNA Lotus
Ride and Handling
x.
Reka bentuk Sport Rim baru dengan warna
Gun metal
xi.
Set bodykit persona Highline
5.1.3
Melancarkan Proton Saga Versi Terbaru
Proton
juga telah melancarkan Proton Saga versi terbaru pada tahun 2014 iaitu Proton
Saga FLX Executive, Proton Saga versi terbaru ini tampil dengan kit badan
luaran lengkap yang lebig menawan dan sporty. Kit badan terbaru yang dipadankan
pada Saga FLX Executive 2014 itu merupakan kit badan asal yang sebelumnya
dipasangkan secara eksklusif kepada model Saga FLX SE Executive CUT.
5.1.4
Proton memperkenalkan Proton GSC
Syarikat
Perusahaan Otomobil Nasional Berhad (Proton) telah memperkenalkan model kompak
terbaru dari Proton yang dikenali sebagai Proton GSC (Global Small Car). Proton
GSC juga dikenali dengan panggilan Proton P2 – 30A. Model tersebut bakal
dilancarkan pada tahun 2014. Proton GSC dibangunkan sebagai pengganti untuk
model Proton Savy.
5.2 Pendekatan Strategik
Syarikat Perusahaan Otomobil Nasional Berhad.
5.2.1 Analisis
SWOT
Menurut Edaris Abbu
Bakri (2004), SWOT adalah singkatan daripada perkataan Strengths (S),
Weaknessess (W), Opportunities (O) dan Threats (T). Dalam Bahasa Melayu ia
boleh diringkaskan menjadi KLAP yang mewakili Kekuatan (K), Kelemaham (L),
Ancaman (A), dan Peluang (P). Kekuatan dan kelemahan adalah merupakan faktor
dalaman sesebuah organisasi manakala ancaman dan peluang pula adalah faktor
luaran sesebuah organisasi. Semasa melakukan analisis ini, organisasi perlu
menyenaraikan semua kekuatan, kelemahan, ancaman dan juga peluang dalam satu
jualan / matriks untuk memudahkan proses mengenal pasti strategik yang sesuai
digunakan.
i.
Kekuatan
PROTON lebih hebat
berbanding dengan Outomotif lain. Hal ini demikian kerana PROTON merupakan anak
syarikat kerajaan. Selain itu, PROTON merupakan aset yang penting buat negara
dalam bidang Outomotif.
ii.
Kelemahan
Harga
kenderaan Proton dijual lebih mahal berbanding kenderaan lain. Hal ini demikian
kerana walaupun kenderaan lain mempunyai kualiti yang hampir sama tetapi jurang
perbezaan harga begitu ketara seperti Hyudai, Camry dan lain-lain.
iii.
Peluang
PROTON
merupakan satu-satunya pengeluar kenderaan milik kerajaan. Oleh hal yang
demikiaan kerajaan telah menetapkan harga yang berpatutan jika dibandingkan
dengan pengeluar kenderaan lain pada masa kini.
iv.
Ancaman
Proton akan mewujudkan lagi persaingan dengan kenderaan import. Hal
ini demikian kerana ramai pengeluar Outomotif lain akan berusaha bagi
meningkatkan lagi penjualan kenderaan mereka. Oleh itu, Proton seharusnya lebih
berdaya saing dengan Outomotif lain
5.3
Konsep Perniagaan Antarabangsa diaplikasikan Proton
5.3.1 Dunia Globalisasi
Menurut Dr. Tarcusius (2007)
globalisasai (Globalization) merujuk globalisasi perniagaan kerana semakin
banyak syarikat yang mempunyai kemudahan pengeluaran jauh dari syarikat
pangkalan mereka. Sebagai contoh, Proton telah menjalankan perniagaan di
beberapa buah negara besar seperti China, Thailand, Jepun dan sebagainya.
5.3.2 Lokalisasi
Menurut Sabri Yunus
(2000) lokalisasi merupakan satu strategi perniagaan yang menumpukan sesuatu
pasaran di kawasan tertentu. Lokalisasi melibatkan tindakan sesebuah syarikat
mengubah anak syarikatnya daripada subsidari organisasi asing kepada sesebuah
organisasi perniagaan yang mempunyai ciri tempatan. Satu bentuk strategi yang
biasa digunakan oleh syaraikat multinasional untuk menghasilkan produk atau
perkhimatan yang sesuai dengan negara tempatan. Proton berusaha untuk mengubah
subsidiari asing ke dalam organisasi tempatan supaya bersesuaian dengan ciri-ciri
tempatan. Selain itu, Proton juga boleh mengurangkan risiko kerugian, meluaskan
pasaran dan menjimatkan kos pengeluaran dan menumpukan produk yang sesuai untuk
pasaran.
5.3.3 Dunia Tanpa Sempadan
Menurut Sabri Hj.Hussin
(2000), dunia tanpa sempadan memperlihat pengerak dan perkembangan sesebuah
perniagaan merentasi sesebuah perniagaan negara-negara dunia mula menunjukkan
sebuah lagi sempadan yang lebih besar, mengadakan blok-blok perdagangan yang
lebih bebas. Blok ini mula ditubuhkan bertujuan bagi membebaskan negara terbabit
untuk menjalankan pengeluaran, pemasaran, pengagihan tanpa dikenakan sebarang
tarif atau cukai dan juga beberapa sekatan yang lain. Sebagai contoh, Proton
telah memasarkan keluaran kenderaan ke luar negara seperti negara China dan
Jepun.
5.3.4 Pasaran
Menimbul
Menurut Sabri Hj.
Hussin (2000), pasaran menimbul merupakan pasaran baharu yang muncul ekoran
peningkatan kuasa beli pengguna dalam pasaran tersebut. Sebagai pasaran
menimbul negara-negara di Asia mula menjadi pembeli utama keluaran baru yang
dihasilkan oleh negara maju. Proton telah mengenal pasti negara yang mempunyai
ekonomi yang mampu menyediakan pasaran eksport pengeluaran dunia dan
antarabangsa. Proton berusaha mengubah dan meningkatkan taraf syarikat agar setanding
dengan negara-negara lain melalui pasaran kepada pelabur antarabangsa. Sebagai
contoh, Proton telah memasarkan pelbagai kenderaan keluarannya ke negara
5.4. Strategi Pemasaran
Proton
5.4.1 Penembusan Pasaran
Menurut
Mohd. Hizam Hanafiah dan Zafir Mohd Makhbul (2003), strategi penembusan pasaran
digunakan dengan tujuan untuk meningkatkan syer pasaran organisasi dalam
sesebuah kawasan. Organisasi masih menawarkan produk yang sama dalam pasaran
yang telah dimasukinya tetapi meningkatkan usaha
pemasaran agar keluaran dapat dijual dengan lebih banyak dan seterusnya menjana
keuntungan yang lebih. Dalam strategi ini, usaha seperti penambahan jurujual,
memperhebatkan aktiviti pengiklanan, melaksanakan promosi jualan besar-besaran
dan meluaskan publisiti dalam pasaran semasa. Ini dapat dilihat dengan pelbagai
aktiviti pengiklanan di kaca televisyen untuk keluaran yang telah sedia ada di
pasaran. Sebagai contoh, Proton telah menembus pasaran ke luar negara seperti
negara China dan Jepun.
5.4.2 Pembangunan Pasaran
Menurut Mohd. Hizam
Hanafiah dan Zafir Mohd Makhbul (2003), Strategi pembangunan pasaran pula
dijalankan dengan memperluaskan skop pasaran keluaran sedia ada. Ini bermakna
organisasi masih menawarkan keluaran yang sama tetapi memasuki sebuah pasaran
baru yang belum dimasukinya sebelum ini. Bagi Proton telah membuat satu
pembaharuan di dalam pasaran. Ini dibuktikan melalui perluasan pasaran iaitu
tidak tertumpu dalam domestik sahaja tetapi juga peringkat global. Proton telah
berjaya mengembangkan perniagaannya ke negara China. Usaha mengeksport keluaran
organisasi ke negara luar merupakan antara cara termudah melaksanakan strategi
pembangunan pasaran.
5.4.3 Pembangunan
Produk
Menurut Mohd. Hizam
Hanafiah dan Zafir Mohd Makhbul (2003), strategi ini melibatkan penghasilan
keluaran baru ke pasaran semasa melalui usaha pembangunan keluaran baru. Ini
bermakna organisasi telah sedia memasuki pasaran tetapi menambah jumlah keluarannya
di pasaran tersebut. Strategi ini boleh juga dilaksanakan dengan menambahkan
ciri baru kepada produk semasa. Proton Perdana V6 contohnya merupakan produk
yang telah diubah suai daripada Proton Perdana jenis lama. Strategi ini sesuai
dilaksanakan jika keluaran semasa sedang menempuhi tahap kematangan dalam
kitaran hayat keluaran. Jadi pengeluaran keluaran baru boleh menarik pelanggan
sedia ada yang setia untuk mencuba keluaran baru.
5.4.4 Pempelbagaian
Menurut
Mohd. Hizam Hanafiah dan Zafir Mohd Makhbul (2003), strategi ini dilaksanakan
dengan menambah keluaran atau perkhidmatan baru tetapi berkaitan dengan pelanggan
sedia ada organisasi. Selain itu, Proton tidak perlu mencari pelanggan baru
tetapi berusaha agar pelanggan semasa menambah jumlah pembelian mereka daripada
organisasi. Contohnya, Proton perlu meningkatkan lagi penambaikkan di dalam
keluarannya. Hal ini demikian kerana akan menarik lagi minat pelanggan bagi
menambahkan jumlah pengunjungan pelanggan. Sebagai contoh, pelanggan Proton
boleh membuat servis kereta setiap 6 bulan sekali bagi menukar minyak engine
kenderaan Proton. Secara tidak langsung,
pelanggan akan tertarik melihat keluaran Proton yang terkini dan berminat untuk
mencuba. Strategi ini berkesan apabila pasaran semasa Proton sedang mengalami penurunan
jualan dan keuntungan.
6.0 PENUTUP
Secara kesimpulannya, kajian mendapati
bahawa pelbagai aktiviti perniagaan telah dijalankan oleh Proton seperti
menjalinkan kerjasama dengan negara China, memperkenalkan Persona Elegance
Executive, melancarkan Proton Saga versi terbaru, memperkenalkan Proton GSC.
Dari segi pendekatan strategi analisis SWOT pula, terdapat beberapa seperti
kekuatan dan kelemahan yang dihadapi oleh Proton. Namun begitu, Proton
mempunyai peluang seperti Proton merupakan
satu-satunya pengeluar kenderaan milik kerajaan.Selain
itu, dari segi ancaman Proton akan mewujudkan lagi persaingan dengan
kenderaan import. Proton juga mengamalkan konsep perniagaan antarabangsa
seperti dunia globalisasi, lokalisasi,
dunia tanpa sempadan, pasaran menimbul. Bagi meningkatkan imej Proton dan mampu
berdaya saing syarikta-syarikat automotif lain seperti Honda, Camry, Ford dan
sebagainya. Proton telah melaksanakan 4 strategi pemasaran iaitu penembusan
pasaran, pembangunan produk, pembangunan pemasaran dan pempelbagaian. Oleh yang
demikian, satu kajian tentang ciri-ciri usahawan berjaya pula dilaksanakan di
masa hadapan bagi meningkatkan pengetahuan dan kefahamanan pelajar mengenai
Proton.
7.0 SENARAI RUJUKAN
Internet
Buku
Mohd. Hizam Hanafiah dan Zafir Mohd Makhbul (2003),
Pengurusan Organisasi Edisi Kedua, Kuala Lumpur : McGraw-Hill (Malaysia) Sdn.
Bhd.
Edaris Abbu Bakri (2004), Pengurusan Strategik Konsep dan
Aplikasi untuk Pendidikan, Kuala Lumpur : Utusan Publications &
Distributors Sdn Bhd.
Rohana Yusuf (2001), Asas Sains Sosial Dari
Perspektif Sosiologi, Kuala Lumpur: Dewan Pustaka
Sabri Hj. Hussin, 2000. Buku
Pengenalan kepada Perniagaan Mengurus Perniagaan dalam Perspektif Malaysia.
jaik
ReplyDeleteSaya tidak dapat berterima kasih kepada perkhidmatan pembiayaan lemeridian yang cukup dan membiarkan orang tahu betapa saya bersyukur atas segala bantuan yang anda dan kakitangan pasukan anda telah menyediakan dan saya berharap untuk mengesyorkan rakan dan keluarga sekiranya mereka memerlukan nasihat atau bantuan kewangan @ 1,9% Kadar untuk Pinjaman Perniagaan .Via Hubungi:. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. Teruskan kerja hebat.
ReplyDeleteTerima kasih, Busarakham.